7. Kwaliteit openbaar bestuur
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
In Monitor 2016-I gaven wij aan dat de participatiegedachte is geland binnen uw Staten, ons college en de ambtelijke organisatie, maar dat deze als bureaucratisch instrument minder tot zijn recht is gekomen. De idee was immers dat uw Staten bij elk beeldbepalend project of voorstel voor nieuw beleid expliciet zouden bepalen op welke trede van de participatieladder de participatie zou moeten staan. Dat is op die wijze tot nu toe niet gebeurd. U hebt bij de bespreking op 11 juli een motie (PS/2016/665) aangenomen die beoogde om bovenstaande te versterken: aan nieuwe Statenvoorstellen wordt een participatieparagraaf toegevoegd waarin wordt aangegeven op welke trede van de participatieladder de uitvoering wordt aangepakt.
In juni 2016 zijn twee investeringsvoorstellen aangenomen door uw Staten. Investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar bestuur geeft een impuls aan dialoog voeren, transparant zijn en beleid continueren/doorontwikkelen. Investeringsvoorstel Experimenten Bestuursstijl(en) heeft als hoofddoel om collectief (inwoners, partners, Staten, bestuur en ambtelijke organisatie) te leren door nieuwe passende samenwerkingsvormen te ervaren en bestuursstijlen en het delen van het geleerde ten behoeve van volgende projecten. Omdat deze voorstellen halverwege 2016 zijn aangenomen zijn de acties nog niet opgenomen in de begroting en komen daardoor niet expliciet terug bij de acties van de monitor II. Veel acties lopen maar de financiële consequenties krijgen veelal in 2017 uitwerking. Graag geven we mee dat de uitvoering van de acties vanuit de voorstellen lopen en afwijkingen mee worden genomen bij de inhoudelijke en financiële toelichting.
In het investeringsvoorstel kwaliteit openbaar bestuur is opgenomen dat wij gemeenten aanbieden een bestuursscan en/of begrotingsscan te laten uitvoeren. Een bestuursscan is in Overijssel een vrij nieuw instrument (eenmaal uitgevoerd) en beoogt een gemeente een breed en diepgaand inzicht in het eigen functioneren te bieden. Een begrotingsscan is een langer bestaand instrument, die in Overijssel al door diverse gemeenten is uitgevoerd. Een begrotingsscan geeft een gemeente een diepgaand inzicht in de eigen financiële positie, onder andere door een vergelijking met enkele andere gemeenten uit het land. Gemeenten kunnen eigen onderzoeksvragen toevoegen. De gemeenten die eerder hiervan gebruik hebben gemaakt, waardeerden het instrument zeer. Wij vinden het van belang dat gemeenten op basis van vrijwilligheid gebruik maken van ons aanbod. Wij zullen beide instrumenten actief aanbieden en daarbij gebruik gaan maken van de ervaringen van gemeenten die al eens een bestuursscan of begrotingsscan hebben laten uitvoeren. Bij het realiseren van ons aanbod blijven wij echter afhankelijk van de bereidwilligheid van gemeenten.
De transitie van de Overijsselse netwerk-RUDs naar een Gemeenschappelijke Regeling verloopt volgens planning. Op grond van de onlangs in werking getreden Wet VTH, moet de provincie samen met gemeenten, in de RUDs Twente en IJsselland en de Omgevingsdienst Regio Nijmegen, uiterlijk op 1 januari 2018 de huidige uitvoeringsdiensten hebben 'omgebouwd ' tot fysieke omgevingsdiensten. De omgevingsdiensten worden belast met de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor milieu- en bouwtaken. Voor de twee Overijsselse RUDs zijn de GR-en en de Bedrijfsplannen in concept gereed. Deze zullen naar verwachting eind 2016 of begin 2017 worden vastgesteld. Voor de samenwerking met de ODRN is (conform het advies van de Rekenkamer Oost Nederland) een concept Dienstverleningsovereenkomst gereed. In 2017 zal verder worden gewerkt aan de inrichting van de omgevingsdiensten, waarbij onder andere ICT, huisvesting en personeel belangrijke aandachtspunten zullen zijn.
Vanaf 2017 moeten overheden al hun diensten digitaal aanbieden (Digitale Overheid 2017). Dit spoort met de ontwikkeling van een steeds digitaler ingestelde samenleving en biedt meer mogelijkheden voor een goede dienstverlening. Wij hebben besloten om officiële publicaties (Provinciaal Blad, Staatscourant en meldingen en bekendmakingen) vanaf 2017 digitaal te publiceren via www.overheid.nl. Daarnaast zullen wij wanneer communicatieve argumenten daar om vragen, blijven publiceren in de traditionele media. Uiteraard zullen wij bovenstaand besluit goed communiceren via de huidige fysieke media. Overijssel voldeed als een van de eerste overheden aan de zogenaamde webrichtlijnen Drempelvrij (toegankelijke digitale diensten voor mensen met een beperking). Inmiddels is dit certificaat verlopen en zijn de eisen voor het nieuwe certificaat aangescherpt door Europese richtlijnen. Uit een audit bleek dat wij nu niet meer aan de eisen voldoen. We ondernemen diverse acties om op alle aspecten van digitoegankelijkheid te gaan voldoen, zodat we in 2017 het nieuwe certificaat kunnen ontvangen.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | Voorgestelde Wijziging(en) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.527 | 1.247 | 5.774 | 3.517 | 2.257 | -322 | |
Baten | 119 | 83 | 202 | 198 | 4 | 0 | |
Saldo | -4.408 | -1.164 | -5.572 | -3.319 | -2.253 | 322 |
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau komen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor geactualiseerd. Op elke prestatiepagina vindt u ook de knop 'Download pagina'. Via deze knop kunt u een pdf van de pagina downloaden.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
In de Monitor Overijssel 2016-II is een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2016-II te vergelijken met integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2016-I.
Indicatoren
De indicatoren worden op voortgang gescoord door de gemeten waarde en streefwaarde van het begrotingsjaar tegen elkaar af te wegen. Mocht een gemeten waarde ontbreken dan wordt gekeken naar de meest recente gemeten waarde uit een eerder jaar. In het geval van het jaarverslag wordt dan (vergelijkbaar met de Monitor Overijssel) een inschatting gemaakt of de streefwaarde in het begrotingsjaar bereikt zou kunnen zijn.
De indicator staat op:
Meerjarige financiën KvO en EHS
Nieuw in de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’. Als eerste proeve maken we voor een 15-tal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.2.2, 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 3.4.4, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
De grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2016-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Bertil Zinger (B.Zinger@overijssel.nl / 038 499 8213) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid