1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
In de Overijsselse steden is een beweging gaande waarbij actieve inwoners en ondernemers oplossingen ontwikkelen voor braakliggende gebieden en leegstaande gebouwen: 'De Stadsbeweging'. Hiermee dragen zij bij aan de (economische) vitaliteit, leefbaarheid en identiteit in onze steden. Op 28 september heeft uw staten het Investeringsvoorstel De Stadsbeweging vastgesteld (PS/2016/716). Met dit investeringsprogramma dragen wij bij aan de stadsbeweging door:
Samen met experts, boegbeelden, ondernemers, bewoners, studenten, het rijk, gemeenten en waterschappen hebben we verkend waar we ruimte voor willen houden en maken. Dit heeft een plek gekregen in onze Omgevingsvisie. De Omgevingsvisie schetst onze visie op de ruimte in Overijssel en heeft een wettelijke basis in het omgevingsrecht. In de ontwerp-Omgevingsvisie is het kaderstellende besluit van uw Staten van 17 februari 2016 op de thema's Bestaand Bebouwd Gebied, Agro en Food, Energietransitie, Logistiek en Ondergrond (PS/2015/853) samen met vele al eerder genomen besluiten vertaald naar een geheel vernieuwde, digitale Omgevingsvisie. De ontwerp- Omgevingsvisie en ontwerp-Omgevingsverordening met de bijbehorende documenten (Catalogus Gebiedskenmerken en Leefomgevingskwaliteiteffectrapportage -brede MER) hebben van 29 september tot en met 17 november ter inzage gelegen.
Op 9 maart 2016 is de landelijke City Deal Klimaatadaptatie in Zwolle bekrachtigd. Overijssel heeft zich op 1 september als eerste provincie aangesloten. Door klimaatadaptatie door te voeren in de haarvaten van de steden worden de gevolgen van klimaatverandering (wateroverlast, droogte, hitte etc.) aangepakt. Zo ontstaat een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor zowel bedrijven als inwoners. Daarnaast biedt het de kans om de positieve effecten van klimaatverandering voor de Nederlandse steden te verzilveren. Daarbij werken overheden, ondernemers en instellingen samen. Door de City Deal Klimaatadaptatie te ondertekenen, geven wij invulling aan de nationale Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie op provinciaal niveau. Ook draagt de actieve deelname bij aan de uitvoering van de Agenda Stad Overijssel en het programma IJsselvecht Delta.
Veel bewoners en ondernemers in kleine kernen hebben goede ideeën om hun dorp of stadje leefbaar te houden en sociale kwaliteit en ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Sinds april ondersteunen wij deze initiatieven via de subsidieregeling leefbare kleine kernen (tot 8000 inwoners). Met deze regeling sluiten wij aan bij de energie en het enthousiasme van lokale initiatiefnemers en gemeenten en helpen we om fysieke ingrepen daadwerkelijk te realiseren. Zo ondersteunen we projecten in Broekland, Olst, Hasselt, Lettele, Delden en Mariënheem. De eerste projecten zijn inmiddels in uitvoering. De regeling is zo succesvol dat we deze ook in 2017 gaan doorzetten.
De provincies bieden minister Melanie Schultz- van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan om via de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) samen de toekomst van Nederland vorm te geven. In de Nationale Omgevingsvisie staan de belangrijkste plannen voor de inrichting van Nederland op de lange termijn. Provincies zijn samen met gemeenten eerstverantwoordelijk voor de ruimtelijke inrichting van Nederland. De provincies willen de krachten bundelen op de thema’s: energietransitie, aantrekkelijke steden en regio’s en internationale samenwerking.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | Voorgestelde Wijziging(en) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.487 | 4.953 | 9.440 | 8.846 | 594 | 4.696 | |
Baten | 2.337 | 1.932 | 4.269 | 3.401 | 868 | 80 | |
Saldo | -2.150 | -3.021 | -5.171 | -5.445 | 274 | -4.616 |
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau komen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor geactualiseerd. Op elke prestatiepagina vindt u ook de knop 'Download pagina'. Via deze knop kunt u een pdf van de pagina downloaden.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
In de Monitor Overijssel 2016-II is een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2016-II te vergelijken met integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2016-I.
Indicatoren
De indicatoren worden op voortgang gescoord door de gemeten waarde en streefwaarde van het begrotingsjaar tegen elkaar af te wegen. Mocht een gemeten waarde ontbreken dan wordt gekeken naar de meest recente gemeten waarde uit een eerder jaar. In het geval van het jaarverslag wordt dan (vergelijkbaar met de Monitor Overijssel) een inschatting gemaakt of de streefwaarde in het begrotingsjaar bereikt zou kunnen zijn.
De indicator staat op:
Meerjarige financiën KvO en EHS
Nieuw in de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’. Als eerste proeve maken we voor een 15-tal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.2.2, 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 3.4.4, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
De grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2016-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Bertil Zinger (B.Zinger@overijssel.nl / 038 499 8213) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid